Skip to content
Mocody Logo Mocody Logo Mocody Logo
  • Startguide
  • Lektioner
  • Om mocody
KomplementærfarverMocody2023-02-03T13:19:19+01:00

Komplementærfarver

Farvebattle

Kan du huske komplementærfarverne? Først lyser én hopspots-brik op med en farve. De to andre brikker lyser op efterfølgende. Træd på dén brik, der lyser med komplementærfarven til den første. Og husk, det er en dyst, så skynd dig!

Når du har arbejdet med det første spil, kan du scrolle længere ned på siden, hvor der er ideer til at eksperimentere og ændre på spillet.

Tak til eleverne fra Holbergskolen, som fik idéen til dette spil, som en del af Coding Class forløbet.

Varighed
Fag
Teknologi
Kodning 

Spillet

120 min
Teknologiforståelse, billedkunst
hopspots code:kit
11-15 år
Alle

Varighed: 120 min
Fag:
Teknologiforståelse, billedkunst
Teknologi:
hopspots code:kit
Kodning:
11-15 år
Spillet: Alle

Opgavebeskrivelse

I denne aktivitet lærer du at kode et spil, som træner spilleren i de komplementære farver. Undersøg først, hvad, komplementærfarver er og derefter gå til linket: https://makecode.microbit.org og tryk på Nyt projekt!

Hop nu ned til videoen herunder, hvor Trine guider dig gennem kodningen trin for trin.
Til højre kan du se, hvad du skal bruge.

Spillets gang: 

Med de tre hopspots-brikker lagt ud på gulvet og et farvekort med komplementærfarverne på i den anden ende af rummet (gør plads til løb), er I klar til at spille!

Den første hopspots-brik vil lyse op i 1 af 6 farver. Nogle sekunder efter vil de to andre brikker også lyse op. Her skal man have kigget på farvekortet, husket det udenad. Og når man ser den rigtige farve på en af de to andre lys, som er komplementærfarve med det første lys, skal man løbe hen og træde på den rigtige farve. Man sætter spillet i gang ved at træde på hopspots-brikken P0 (P13)

Materialer:

Download PDF
Download HEX
Farveskala

Til læreren

Formål

– Computationel tankegang
– Teknologi literacy
– Samarbejde og Kommunikation
– Bevægelse

Når spillet er programmeret, kan det bruges som brainbreak i timerne eller måske i billedkunst. Her lærer eleverne hvilke farver der er komplementærfarver samtid med at de for rørt sig. Under programmeringen lærer eleverne om funktioner, hvordan man kalder på en funktion, de lærer om mønstre og variabler./span>

Før aktiviteten

Gruppestørrelse: 2-3 personer i hver gruppe.

Praktisk forberedelse:
Spil spillet som en demonstration med 1 elev foran klassen, inden aktiviteten og kodningen skal begynde. Så eleverne får en tydelig forståelse af, hvad det er de skal og, hvad de forskellige brikkers funktion skal være.

I kan også prøve at lave et flowdiagram over spillets flow, hvor spillets gang tegnes på et stykke papir, for at få det visuelt med. Dette hjælper eleverne med at holde styr på hvor i kodningen de er og hvad der skal ske efterfølgende (Hent: flow diagram)

Under aktiviteten

Tip til struktur: Grupperne kan deles om Code:kit boardet og de tre brikker. Opfordr gerne eleverne til selv at trykke på pause, eller spole tilbage, hvis de har brug for, at noget gentages i videovejledningen.
Det anbefales at eleverne skiftes til at kode og trykke på hopspots-brikkerne, så alle får prøvet og mærket det på egen krop, og får en chance for at forstå, hvad der sker og skal ske.

Efter aktiviteten

Under vejledningsvideoen finder I nogle idéer til at eksperimentere videre og eksempler på, hvordan spillet kan videreudvikles. Her kan eleverne også trykke på en mocody-stemning, for en hurtig feedback på deres oplevelse med aktiviteten.

Afprøv eller demonstrer spil for hinanden, og vis, hvad I evt. har eksperimenteret med.

Evaluering:
(Tilpasses aldersgruppen)
– Hvordan virkede jeres spil?
– Hvad gik godt, og hvad var måske svært under kodningen?
– Hvordan brugte I flowdiagrammet?
– Hvordan gik samarbejdet? Er der noget, I vil ændre til en anden gang?
– Hvordan kunne man måske få flere former for bevægelse med?
– Hvad kunne I godt tænke jer at eksperimentere videre med?

Computationel tankegang og teknologi literacy:
Har eleverne fået kendskab til ord og begreber (f.eks. funktioner, løkker og logikblokke) anvendt i kodningen?
I hvilket omfang forstår eleverne de enkelte elementer i kodesproget og kan anvende disse på nye måder?

  • intro

  • farve variablerne

  • hvad er en funktion?

  • start_farve funktionen

  • komplementærfarverne sættes sammen og laves til par

  • pause

  • Trines version af hvordan farveparrene sættes op

  • oversigt over farveparrenes numre

  • spillet startes ved at trykke på P0

  • spillets regler

  • kald på start_farve og tilfældig_farve

  • forklaring af tilfældig_farve funktionen

  • startfarvebrikken P0 skal lyse

  • den komplementære farve og den tilfældige farve skal blandes ud på P1 og P2

  • pause

  • positiv feedback kodes for P1 (flueben)

  • pause

  • positiv feedback kodes for P2 (flueben)

  • pause, udfyld selv den negative feedback (krydset)

  • gennemgang af den negative feedback (krydset)

  • lysene i brikkerne skal slukkes

  • tilføjelse af point

  • hele koden

  • intro

  • farve variablerne

  • hvad er en funktion?

  • start_farve funktionen

  • komplementærfarverne sættes sammen og laves til par

  • pause

  • Trines version af hvordan farveparrene sættes op

  • oversigt over farveparrenes numre

  • spillet startes ved at trykke på P0

  • spillets regler

  • kald på start_farve og tilfældig_farve

  • forklaring af tilfældig_farve funktionen

  • startfarvebrikken P0 skal lyse

  • den komplementære farve og den tilfældige farve skal blandes ud på P1 og P2

  • pause

  • positiv feedback kodes for P1 (flueben)

  • pause

  • positiv feedback kodes for P2 (flueben)

  • pause, udfyld selv den negative feedback (krydset)

  • gennemgang af den negative feedback (krydset)

  • lysene i brikkerne skal slukkes

  • tilføjelse af point

  • hele koden

Slide Inspiration Eksperimenter videre Hvad med at lave andre regler? Så man ikke skal træde på den rigtige farve, men den forkerte, Altså dén der ikke er komplementærfarve med den første brik.

Hvordan kodes det mon? I kan tilføje flere farver til koden. Gå på google og søg på komplementærfarver. Her ser I, at der er mange flere end 6 farver!

Klar til næste aktivitet?

Mocody2023-02-03T13:16:45+01:00
Innovationsforløb

Innovationsforløb

11-14, 14+, Alder, code:kit, fag, håndværk og design, key:connector, micro:bit, scratch, teknologiforståelse

Innovationsforløb

Her lærer du, hvordan du får en Hopspots-brik til at lyse vha. kode og code:kit.

Mocody2023-02-03T13:17:27+01:00
Rød og grøn

Rød og grøn

11-14, 14+, alt, code:kit, micro:bit, teknologiforståelse

Rød og grøn

Lav dit eget spil, hvor man skal fange de grønne lys på brikkerne og undgå de røde.

Mocody2023-02-03T13:17:42+01:00
Reaktionsspillet

Reaktionsspillet

11-14, 14+, 7-11, Alder, alt, code:kit, fag, micro:bit, teknologiforståelse

Reaktionsspillet

Se hvem der reagerer hurtigst og fanger lyset på brikken først.

Virksomhed

CxD ApS – Child Experience Design

Nannasvej 16, 8230 Åbyhøj, Danmark

CVR-nr.: 36087978

Email: info@hopspots.dk

Telefon: +45 31132618

Privatlivspolitik

Teknologier

  • micro:bit
  • code:kit
  • key:connector
  • scratch
  • Hopspots

Child Experience Design | All Rights Reserved | Nannasvej 16, 8230 Åbyhøj, Denmark | Mobile: +45 31132618 | Email: info@hopspots.dk

Page load link
Go to Top