Skip to content
Mocody Logo Mocody Logo Mocody Logo
  • Startguide
  • Lektioner
  • Om mocody
Regn den udMocody2023-02-03T13:18:59+01:00

Regn den ud

– 5 – 4 = ?

Du får et tilfældigt regnestykke vist på micro:bit’ens display
Tryk dit svar på hopspotsbrikkerne

Når du har arbejdet med spillet, kan du scrolle videre ned på siden. Her finder du ideer til at eksperimentere og udvikle spillet.

Varighed
Fag
Teknologi
Kodning
Spillet

120 min
Teknologiforståelse, matematik
hopspots code:kit
7-14 år
Alle

Varighed: 120 min
Fag: Teknologiforståelse, matematik
Teknologi: hopspots code:kit
Kodning: 7-14 år
Spillet: Alle

Opgavebeskrivelse

Hopspots matematikspil “Regn den ud” består af regnestykker med negative tal, hvor resultatet giver max – 18.
Antal spillere: 1 – 2 (Kan spilles af flere, hvis man skiftes)

Læs afsnittet “Spillets gang” og Hop så ned til videoen herunder, hvor Trine guider dig gennem kodningen trin for trin.

Til højre kan du se, hvad du skal bruge.

Gå til linket: https://makecode.microbit.org og start et nyt projekt, Trine kalder det “Matematikspillet”, men du kan kalde dit spil, lige hvad du vil!

Spillets gang:

Tryk på A på micro:bitten for at starte spillet. Nu får du vist et tilfældigt regnestykke på displayet. Brug brikkerne til at træde dit svar ind og test derefter, om det var rigtigt. På micro:bit’ens display kan man følge med, hvor man er på talskalaen.

Materialer:

Download PDF
Download HEX
Farveskala

Til læreren

Formål

– Computationel tankegang,
– Teknologi literacy
– Samarbejde og Kommunikation
– Bevægelse

Med dette matematikspil, får eleverne gjort regnestykket kropsligt, ved at hoppe hvert eneste trin på talskalaen, hvadenten det er i positiv eller negativ retning.
I kodningen er målet gennem arbejdet, at give eleverne forståelse for begreberne talgenerator og variabler og at variabler har en talværdi, som kan variere.

Før aktiviteten

Gruppestørrelse: 2-3 personer i hver gruppe.

Praktisk forberedelse: Spil spillet som en demonstration med 1 elev foran klassen, så eleverne får en tydelig forståelse af, hvad det er de skal, hvordan brikkerne skal ligge og hvad de forskellige brikkers funktion skal være.

I kan også tegne et flowdiagram over spillets flow, altså, ”hvad sker der når…”, hvor spillets gang tegnes på et stykke papir, for at få det visuelt med (Hent: flow diagram).

Under aktiviteten

Tip til struktur: Opfordr gerne eleverne til selv at trykke på pause, eller spole tilbage, hvis de har brug for, at noget gentages i videovejledningen.
Det anbefales at eleverne skiftes til at kode og trykke på hopspots-brikkerne, så alle får prøvet og mærker det på egen krop, og får en chance for at forstå, hvad der sker og skal ske.

Efter aktiviteten

Under vejledningsvideoen finder I nogle idéer til at eksperimentere videre og eksempler på, hvordan spillet kan videreudvikles. Her kan eleverne også trykke på en mocody-stemning, for en hurtig feedback på deres oplevelse med aktiviteten.

Afprøv eller demonstrer spil for hinanden, og vis, hvad I evt. har eksperimenteret med.

Evaluering:
– Hvordan virkede jeres spil?
– Hvad gik godt, og hvad var måske svært under kodningen?
– Hvordan gik samarbejdet? Er der noget, I vil ændre til en anden gang?
– Hvad kunne I godt tænke jer at eksperimentere videre med?

Computationel tankegang og teknologi literacy:
I hvilket omfang har eleverne fået en forståelse for og kender udtrykkene algoritmer, mønstre og gentagelser?

  • intro

  • find input-knap A

  • find vis ikon

  • opret variabler Nummer 1, 2 og 3

  • lav tilfældigt tal til num1

  • find vis nummer

  • lav tilfældigt tal til num2

  • opret variablen 'Regneren'

  • sæt Regneren til 1

  • find en løkke og indsæt Regner-variablen

  • find en hvis-så blok

  • indsæt input P0 i hvis-så blokken

  • vælg farve til til feedback, når man minusser

  • få num 3 til at gå 1 ned på talskalaen

  • vis num3

  • sluk brikken igen

  • dupliker hvis-så blokken

  • ret input til P2

  • ret output til P15

  • vælg farve til feedback, når man plusser

  • ændr output til P15 til når brikken skal slukke igen

  • pause

  • dupliker sæt Regneren til 1

  • sluk for Regneren igen, sæt regneren til 0

  • sæt en hvis-så blok uden om sæt regneren til 0

  • indsæt i hvis-så blokken et input med 'der trykkes på pin P1'

  • find endnu en hvis-så blok og en 0=0 blok og en 0+0 blok

  • hvad skal der stå inde i 0 + 0 = 0 ?

  • pause

  • indsæt de tre nummer variabler

  • indsæt feedback lys på, hvis man svarer rigtig

  • indsæt vis ikon (flueben)

  • få brikken til at blinke - find pause blok

  • sluk for P14 igen

  • indsæt feedback, hvis man svarer forkert

  • tryk på det lille + og dupliker de 4 ovenstående blokke

  • udskift fluebenet med et kryds

  • vælg en anden feedback farve, som viser at det er forkert regnet ud

  • find ryd skærm blokken

  • dette spil kan nu overføres til micro:bit'en og spilles i ro og mag

  • pause

  • ret koden til, for at gøre det lidt hurtigere at spille spillet

  • fjern de to 'vis num3' I mens-Regneren-udfør blokken

  • YouTube video player

  • det færdige konkurrence spil

  • Indsæt endnu en hvis-så blok, hvis du gerne vil have vist regnestykket igen

  • indsæt 'der trykkes på A-knappen' i den nye hvis så blok

  • dupliker 'vis nummer' num1 og num2

  • hvis man gerne vil se hvor langt man har trykket sig rundt på talskalaen

  • dupliker den hvis.så blok du lige har lavet og sæt den under og ret til knap B

  • fjern 1 x 'vis num' og ret den resterende til 'vis num3'

  • outro

  • intro

  • find input-knap A

  • find vis ikon

  • opret variabler Nummer 1, 2 og 3

  • lav tilfældigt tal til num1

  • find vis nummer

  • lav tilfældigt tal til num2

  • opret variablen 'Regneren'

  • sæt Regneren til 1

  • find en løkke og indsæt Regner-variablen

  • find en hvis-så blok

  • indsæt input P0 i hvis-så blokken

  • vælg farve til til feedback, når man minusser

  • få num 3 til at gå 1 ned på talskalaen

  • vis num3

  • sluk brikken igen

  • dupliker hvis-så blokken

  • ret input til P2

  • ret output til P15

  • vælg farve til feedback, når man plusser

  • ændr output til P15 til når brikken skal slukke igen

  • pause

  • dupliker sæt Regneren til 1

  • sluk for Regneren igen, sæt regneren til 0

  • sæt en hvis-så blok uden om sæt regneren til 0

  • indsæt i hvis-så blokken et input med 'der trykkes på pin P1'

  • find endnu en hvis-så blok og en 0=0 blok og en 0+0 blok

  • hvad skal der stå inde i 0 + 0 = 0 ?

  • pause

  • indsæt de tre nummer variabler

  • indsæt feedback lys på, hvis man svarer rigtig

  • indsæt vis ikon (flueben)

  • få brikken til at blinke - find pause blok

  • sluk for P14 igen

  • indsæt feedback, hvis man svarer forkert

  • tryk på det lille + og dupliker de 4 ovenstående blokke

  • udskift fluebenet med et kryds

  • vælg en anden feedback farve, som viser at det er forkert regnet ud

  • find ryd skærm blokken

  • dette spil kan nu overføres til micro:bit'en og spilles i ro og mag

  • pause

  • ret koden til, for at gøre det lidt hurtigere at spille spillet

  • fjern de to 'vis num3' I mens-Regneren-udfør blokken

  • YouTube video player

  • det færdige konkurrence spil

  • Indsæt endnu en hvis-så blok, hvis du gerne vil have vist regnestykket igen

  • indsæt 'der trykkes på A-knappen' i den nye hvis så blok

  • dupliker 'vis nummer' num1 og num2

  • hvis man gerne vil se hvor langt man har trykket sig rundt på talskalaen

  • dupliker den hvis.så blok du lige har lavet og sæt den under og ret til knap B

  • fjern 1 x 'vis num' og ret den resterende til 'vis num3'

  • outro

Slide Math game Eksperimenter videre Hvordan kan vi lege med koden, så den giver regnestykker med positive tal?

Fungerer denne algoritme med andre matematiske ligninger, fx gangestykker?

Prøv at ændre på hvor mange tal, den skal springe op for hvert tryk. F.eks. fx pr. tryk 5, 10, 15.

Kommer I på andre lege eller ideér til matematikspil med micro:bit’en og hopspots Code:kit?

Klar til næste aktivitet?

Mocody2023-02-03T13:17:57+01:00
Fang lyset

Fang lyset

11-14, 14+, Alder, code:kit, micro:bit, teknologiforståelse

Fang lyset

Start spillet på micro:bitten og løb hen at fang din farve - måske du vinder!

Mocody2023-02-03T13:17:27+01:00
Rød og grøn

Rød og grøn

11-14, 14+, alt, code:kit, micro:bit, teknologiforståelse

Rød og grøn

Lav dit eget spil, hvor man skal fange de grønne lys på brikkerne og undgå de røde.

Mocody2023-02-03T13:19:19+01:00
Komplementærfarver

Komplementærfarver

11-14, 14+, Alder, alt, code:kit, micro:bit, teknologiforståelse

Komplementærfarver

Kan du komplementærfarverne? Test det i spillet her, hvor du dyster mod en ven.

Virksomhed

CxD ApS – Child Experience Design

Nannasvej 16, 8230 Åbyhøj, Danmark

CVR-nr.: 36087978

Email: info@hopspots.dk

Telefon: +45 31132618

Privatlivspolitik

Teknologier

  • micro:bit
  • code:kit
  • key:connector
  • scratch
  • Hopspots

Child Experience Design | All Rights Reserved | Nannasvej 16, 8230 Åbyhøj, Denmark | Mobile: +45 31132618 | Email: info@hopspots.dk

Page load link
Go to Top