Skip to content
Mocody Logo Mocody Logo Mocody Logo
  • Startguide
  • Lektioner
  • Om mocody
Quiz:bitMocody2023-02-03T13:18:23+01:00

Quiz:bit

Lav dit eget “Sandt eller Falsk”-spil

Lær at kode et quiz-spil, hvor det gælder om at svare rigtigt på spørgsmål, I selv finder på.

Når du har lavet dit eget sandt eller falsk spil, kan du få idéer til at eksperimentere videre. Scroll længere ned på siden for at se nærmere.

Tak til eleverne fra Holbergskolen, som fik idéen til dette spil, som en del af Coding Class forløbet.

Varighed
Fag
Teknologi
Kodning
Spillet

60 min
Teknologiforståelse
hopspots code:kit
7-15 år
Alle

Varighed: 60 min
Fag:
Teknologiforståelse
Teknologi: hopspots code:kit
Kodning:
7-15 år
Spillet:
Alle

Opgavebeskrivelse

Find på 5-10 spørgsmål og svar, som du skal bruge senere. Det skal være spørgsmål med to svarmuligheder.

Her er et eksempel: Er mocody en fugl eller en frø? 

Efter du har læst afsnittet “Spillets gang”, hop så ned til videoen herunder, hvor Trine guider dig gennem kodningen trin for trin.

Til højre kan du se, hvad du skal bruge.

Gå til linket: https://makecode.microbit.org og start et nyt projekt!

Spillets gang:
Du står med code:kit boardet i hånden og stiller spørgsmålet. En kammerat skal løbe hen og trykke på en af hopspots-brikkerne for at svare.

Mens du stiller spørgsmålet (Er mocody en fugl eller en frø?), peger du på den hopspots-brik, som symboliserer svar A (en fugl) og så på den brik, som er svar B (en frø), og trykker samtidigt på micro:bit’ens B-knap, fordi dét er det rigtige svar.
Hvis din kammerat har ramt den rigtige hopspots-brik, lyser brikken grøn, hvis der blev gættet forkert, lyser den rød.

Materialer til opgaven
Download PDF
Download HEX
Farveskala

Til læreren

Formål

– Computationel tankegang, mønstergenkendelse og algoritmer
– Samarbejde og Kommunikation
– Bevægelse

Målet med aktiviteten, Lav dit eget quiz-spil og lade andre spille det,
er at give eleverne viden om variabler-, løkker- og logik-blokkene.
Det bliver tydeligt for dem, at når en handling, som fx et tryk på en knap udføres, fører det til, at der sker noget, fx at en brik lyser. På kodesprog kaldes dette ”læsning” (input) og ”skrivning” (output).
Ovenstående bliver gennemgået i videovejledningen, Quiz:bit, og eleverne vil gennem deres eget kodningsarbejde med spillet få anvendt computationel tankegang i praksis.

Før aktiviteten

Gruppestørrelse: Denne aktivitet egner sig fint til grupper af 2 personer.

Praktisk forberedelse: Det kan være en god idé at overføre spillet (HEX) til en micro:bit og have det klar, så eleverne kan prøve/se, hvordan spillet skal fungere, inden de selv skal kode det. På den måde får de en tydelig forståelse af, hvad det er, opgaven går ud på.
I videoguiden herunder ses, hvordan du og eleverne, trin for trin programmerer Quiz-spillet, Quiz:bit.

I øvrigt: Spørgsmålskategorierne kan vælges frit af eleverne eller til et emne, der arbejdes med aktuelt.
Der kan laves et flowdiagram over spillets flow, altså, ”hvad sker der når…”, hvor spillets gang tegnes på et stykke papir, for at få det visualiseret. Dette hjælper eleverne med at holde styr på, hvor i kodningen de er og hvad der skal ske efterfølgende (Hent: flowdiagram).

Under aktiviteten

Tip til struktur: Tip til struktur: Opfordr gerne eleverne til at at gense vejledningsvideoen, trykke på pause eller spole tilbage, hvis de har brug for, at noget gentages.

Det anbefales, at eleverne skiftes til at kode og træde på hopspots-brikkerne, så alle får prøvet og mærker spillet på egen krop.

Hvis I har adgang til en storskærm i klassen, vil det være hensigtsmæssigt at tage denne indledende aktivitet på klassen, hvor du, som lærer, starter og stopper videoen og dermed sikrer dig at alle er med.

Herefter kan eleverne selv afspille videoen, trykke på pause eller spole tilbage, hvis de har brug for, at noget gentages. Dette gælder for alle vores lektioner.

Efter aktiviteten

Nedenunder vejledningsvideoen finder I idéer til at eksperimentere videre og eksempler på, hvordan spillet kan videreudvikles.

Afprøv eller demonstrer spil for hinanden, og vis, hvad I evt. har eksperimenteret med.
Under vejledningsvideoen kan eleverne trykke på en mocody-stemning, for en hurtig feedback på deres oplevelse med aktiviteten.

Evaluering:
– Hvordan virkede jeres spil?
– Hvad gik godt, og hvad var måske svært under kodningen?
– Hvordan gik samarbejdet? Er der noget, I vil ændre til en anden gang?
– Hvordan kunne man måske få flere former for bevægelse med?
– Hvad kunne I godt tænke jer at eksperimentere videre med?

Computationel tankegang og teknologi literacy:
Har eleverne fået kendskab til ord og begreber (f.eks. hvis – så- blokke, …mønstre og variabler) anvendt i kodningen?
I hvilket omfang forstår eleverne de enkelte elementer i kodesproget og kan anvende disse på nye måder?

  • intro

  • start et nyt projekt

  • variablerne

  • logik blok

  • hvis rigtig_svar = svar_a

  • hvis-så-ellers blokken

  • P0, den første Hopspots-brik

  • den grønne farve

  • blinke effekt

  • udfyld næste trin: Hvis man svarer forkert ved hvis rigtig_svar = svar_a

  • pause

  • svaret til: Hvis man svarer forkert ved Hvis rigtig_svar = svar_a

  • kopier hele koden

  • ret koden til, så den passer på: Hvis rigtig_svar = svar_b

  • P1, den anden Hopspots-brik

  • hele koden

  • intro

  • start et nyt projekt

  • variablerne

  • logik blok

  • hvis rigtig_svar = svar_a

  • hvis-så-ellers blokken

  • P0, den første Hopspots-brik

  • den grønne farve

  • blinke effekt

  • udfyld næste trin: Hvis man svarer forkert ved hvis rigtig_svar = svar_a

  • pause

  • svaret til: Hvis man svarer forkert ved Hvis rigtig_svar = svar_a

  • kopier hele koden

  • ret koden til, så den passer på: Hvis rigtig_svar = svar_b

  • P1, den anden Hopspots-brik

  • hele koden

Hele den færdige kode

Slide Girl with laptop Eksperimenter videre Hvis I har flere code:kits igang, kan I dyste og gøre spillet til en stafet.

I bestemmer selvfølgelig selv, om det er ja- eller nej-svar. Det kan også være andre typer af svarmuligheder.

I kan også skrive spørgsmålet ind på micro:bittens display – via koden.

Har I flere Hopspots-brikker til rådighed? – Skal der mon kodes noget på dem? Måske en tredje svarmulighed?

Klar til næste aktivitet?

Mocody2023-02-03T13:17:42+01:00
Reaktionsspillet

Reaktionsspillet

11-14, 14+, 7-11, Alder, alt, code:kit, fag, micro:bit, teknologiforståelse

Reaktionsspillet

Se hvem der reagerer hurtigst og fanger lyset på brikken først.

Mocody2023-02-03T13:18:59+01:00
Regn den ud

Regn den ud

11-14, 7-11, Alder, code:kit, fag, matematik, micro:bit, teknologiforståelse

Regn den ud

Her kan du lave dit eget matematikspil, hvor du regner med negative tal.

Mocody2023-02-03T13:17:57+01:00
Fang lyset

Fang lyset

11-14, 14+, Alder, code:kit, micro:bit, teknologiforståelse

Fang lyset

Start spillet på micro:bitten og løb hen at fang din farve - måske du vinder!

Virksomhed

CxD ApS – Child Experience Design

Nannasvej 16, 8230 Åbyhøj, Danmark

CVR-nr.: 36087978

Email: info@hopspots.dk

Telefon: +45 31132618

Privatlivspolitik

Teknologier

  • micro:bit
  • code:kit
  • key:connector
  • scratch
  • Hopspots

Child Experience Design | All Rights Reserved | Nannasvej 16, 8230 Åbyhøj, Denmark | Mobile: +45 31132618 | Email: info@hopspots.dk

Page load link
Go to Top