Skip to content
Mocody Logo Mocody Logo Mocody Logo
  • Startguide
  • Lektioner
  • Om mocody
ReaktionsspilletMocody2023-02-03T13:17:42+01:00

Reaktionsspillet

Programmér dit eget Reaktionsspil

Kan du slå dine venner? Når brikkerne lyser op, er det bare med skynde sig. Den, der er hurtigst til at træde på sin brik, vinder.

Du kan få idéer til at eksperimentere videre længere nede på siden.

Varighed
Fag
Teknologi
Kodning
Spillet

120 min
Teknologiforståelse
hopspots code:kit
7-15 år.
Alle

Varighed: 120 min
Fag:
Teknologiforståelse
Teknologi:
hopspots code:kit
Kodning:
7-15 år
Spillet: Alle

Opgavebeskrivelse

Lær at kode et reaktionsspil, hvor det gælder om at reagere hurtigt og komme først hen at træde på sin brik. Læs spillets regler og hop så ned til videoen herunder, hvor Trine guider dig gennem kodningen trin for trin.
Til højre kan du se, hvad du skal bruge.
Gå ind på linket: https://makecode.microbit.org og start Nyt projekt!

Spillets gang

Når I har kodet spillet, skal man dyste om, hvem der kommer først. På bordet placeres code:kit’et, og de 3 hopspots-brikker lægges på linje på gulvet 3-4 meter fra en startlinje, som I vælger.
Efter et tryk på micro:bit’ens knap ”A” går der mellem 1 og 10 sekunder, til de 3 hopspots-brikker lyser op. Når de lyser op, handler det om at være hurtigst til at løbe hen til sin brik og træde på dén. Farverne på brikkerne fortæller, hvem der vandt. Spillet starter forfra, når der trykkes på ”A” igen.

Materialer:

Download PDF
Download HEX
Farveskala

Til læreren

Formål

– Computationel tankegang
– Teknologi literacy
– Problemløsning
– Samarbejde og kommunikation
– Bevægelse

Målet er at eleven, via mesterlæreprincippet, lærer at afkode det fysiske spil og derefter selv vil kunne nedbryde spillets kode i dele og genkende mønstre. Med kendskab til få blokke på micro:bit-kodningsplatformen, kan eleven genskabe spillet, ændre på parametre og skabe nyt.

Før aktiviteten

Gruppestørrelse: Denne aktivitet egner sig fint til grupper af 2-3 personer.

Praktisk forberedelse: Se selv vejledningsvideoen og derefter overfør spillet (HEX) til en micro:bit og have det klar inden kodningen skal begynde, for at vise eleverne hvordan spillet spilles. Vælg evt. tre elever til at demonstrere. Du trykker på micro:bit’ens A-knap for at starte spillet.
I videoguiden herunder ses, hvordan du og eleverne, trin for trin programmerer Reaktionsspillet.

I kan med fordel lave et flowdiagram over spillets gang. Dette giver større overblik! (Hent: flowdiagram)

Under aktiviteten

Tip til struktur: Det anbefales at eleverne skiftes til at kode og trykke på Hopspots-brikkerne, så alle får prøvet og mærker det på egen krop.
Denne aktivitet kan være lærerstyret, så du som underviser, sætter eleverne i gang og guider dem igennem processen.
Herefter kan eleverne selv se videoen og trykke på pause, eller spole tilbage, hvis de har brug for, at noget gentages. Dette gælder for alle vores lektioner.

Efter aktiviteten

Når disse er udviklet og afprøvet af grupperne, kan I demonstrere/prøve hinandens spil. Spiludviklingen ligger udover aktivitetens anslåede varighed.

Evaluering:
(Tilpasses aldersgruppen)
– Hvordan virkede jeres spil?
– Hvad gik godt, og hvad var måske svært under kodningen?
– Hvordan gik samarbejdet? Er der noget, I vil ændre til en anden gang?
– Hvordan kunne man måske få flere former for bevægelse med?
– Hvad kunne I godt tænke jer at eksperimentere videre med?

Computationel tankegang og teknologi literacy:
Har eleverne fået kendskab til ord og begreber (f.eks. hvis – så- blokke, …mønstre og variabler) anvendt i kodningen?
I hvilket omfang forstår eleverne de enkelte elementer i kodesproget og kan anvende disse på nye måder?

  • intro

  • start nyt projekt

  • find input - A knappen

  • find vis ikon-blok

  • lav variabel

  • find pauseblok

  • tilfældighedsgenerator

  • få brikkerne til at lyse

  • ændr output til P13

  • vælg farve

  • pause

  • mens-lav løkken

  • mens GameOn er på 1

  • hvis - så blokken

  • duplikér output farverne

  • indsæt input P0 i hvis-så

  • ret feedbackfarverne til 1. plads og 2. plads

  • indsæt GameOn variablen og sæt til 0

  • pause

  • duplikér hvis-så blokken

  • ændr output til P1

  • ret output, så det er P14, der lyser op først

  • duplikér hvis-så blokken igen

  • ændr input til P2

  • pause - ret output, så det er P15, der lyser op først

  • tjek efter med Trine

  • pause

  • få brikkerne til at slukke

  • alt over 1000 er slukket

  • gennemgang af koden

  • ryd skærm -blok

  • hele koden

  • intro

  • start nyt projekt

  • find input - A knappen

  • find vis ikon-blok

  • lav variabel

  • find pauseblok

  • tilfældighedsgenerator

  • få brikkerne til at lyse

  • ændr output til P13

  • vælg farve

  • pause

  • mens-lav løkken

  • mens GameOn er på 1

  • hvis - så blokken

  • duplikér output farverne

  • indsæt input P0 i hvis-så

  • ret feedbackfarverne til 1. plads og 2. plads

  • indsæt GameOn variablen og sæt til 0

  • pause

  • duplikér hvis-så blokken

  • ændr output til P1

  • ret output, så det er P14, der lyser op først

  • duplikér hvis-så blokken igen

  • ændr input til P2

  • pause - ret output, så det er P15, der lyser op først

  • tjek efter med Trine

  • pause

  • få brikkerne til at slukke

  • alt over 1000 er slukket

  • gennemgang af koden

  • ryd skærm -blok

  • hele koden

Slide Dreng står på hænder Eksperimenter videre Prøv at ændre farverne på brikkerne til det, I vil have! Varier længden hen til brikkerne, placer dem fjollet eller juster tiden for hvor lang tid, der skal gå fra man trykker på A til, brikkerne lyser.

Måske skal det ikke være A der starter spillet, men noget andet? (micro:bit’en har flere forskellige funktioner)

Kan I komme i tanke om andre typer af reaktionslege?

Klar til næste aktivitet?

Mocody2023-02-03T13:18:59+01:00
Regn den ud

Regn den ud

11-14, 7-11, Alder, code:kit, fag, matematik, micro:bit, teknologiforståelse

Regn den ud

Her kan du lave dit eget matematikspil, hvor du regner med negative tal.

Mocody2023-02-03T13:17:57+01:00
Fang lyset

Fang lyset

11-14, 14+, Alder, code:kit, micro:bit, teknologiforståelse

Fang lyset

Start spillet på micro:bitten og løb hen at fang din farve - måske du vinder!

Mocody2023-02-03T13:17:27+01:00
Rød og grøn

Rød og grøn

11-14, 14+, alt, code:kit, micro:bit, teknologiforståelse

Rød og grøn

Lav dit eget spil, hvor man skal fange de grønne lys på brikkerne og undgå de røde.

Virksomhed

CxD ApS – Child Experience Design

Nannasvej 16, 8230 Åbyhøj, Danmark

CVR-nr.: 36087978

Email: info@hopspots.dk

Telefon: +45 31132618

Privatlivspolitik

Teknologier

  • micro:bit
  • code:kit
  • key:connector
  • scratch
  • Hopspots

Child Experience Design | All Rights Reserved | Nannasvej 16, 8230 Åbyhøj, Denmark | Mobile: +45 31132618 | Email: info@hopspots.dk

Page load link
Go to Top