Formål
– Computationel tankegang,
– Teknologi literacy
– Samarbejde og Kommunikation
– Kendskab til Scratch programmering
– Bevægelse
Målet med dette spil og programmering i Scratch er at give eleverne en fundamental forståelse for, hvordan IT og teknologi fungerer sammen.
Via spillet og arbejdet med ideer til videreudvikling, arbejdes med logisk tænkning og problemløsning, og ikke mindst er det en kreativ process, hvor eleven kan være innovativ og medskaber og udvikle nye spil.
Det færdige spil kan bruges som brainbreak eller sjov aktivitet i en indendørs pause.
Før aktiviteten
Gruppestørrelse: 1-2 elever pr. gruppe
Praktisk forberedelse: Det er en fordel at grupperne ikke forbinder brikkerne med key:connectoren med det samme. Da den kun kan være forbundet til én PC, tablet eller chromebook, ad gangen.
Hvis man kun har 1 key:connector, er det en mulighed at forbinde denne + brikker på én PC som står på f.eks. lærer katederet, hvorefter eleverne søger deres projekt frem på scratch, eller sender deres specifikke scratch-kode-link til den PC’en, som er forbundet til key:connectoren, for at teste/vise deres spil.
Spillet kan testes undervejs på elevernes eget device under kodningen uden brug af key:connector og brikker, og efter behov, kan man skiftes til at prøve sit spil af på key:connectoren og hopspots-brikkerne.
Spil spillet som en demonstration, så eleverne får en tydelig forståelse af, hvad det er de skal kode. (Det færdige spil https://scratch.mit.edu/projects/494634904).
Sørg for at eleverne har downloadet Whack-a-mocody filerne ned på deres computer på forhånd, så de er klar til at blive importeret ind i scratch.
Under aktiviteten
Tip til struktur: 2 og 2 går eleverne sammen om at skabe spillet Whack-a-mocody. Med hjælp fra videovejledningen, bliver eleverne guidet igennem spillets opbygning. Eleverne opfordres til at sætte på pause eller spole frem og tilbage i videoen efter behov.
Det anbefales, at eleverne skiftes til at kode, teste og tegne i programmet Scratch, så alle får prøvet og mærket det på egen krop, og får en chance for at forstå, hvad der sker og skal ske.
Efter aktiviteten
Under vejledningsvideoen finder I nogle idéer til at eksperimentere videre og eksempler på, hvordan spillet kan videreudvikles Her kan eleverne også trykke på en mocody-stemning, for en hurtig feedback på deres oplevelse med aktiviteten.
Afprøv eller demonstrer spil for hinanden, og vis, hvad I evt. har eksperimenteret med.
Evaluering:
– Hvordan virkede jeres spil?
– Hvad gik godt, og hvad var måske svært under kodningen?
– Hvordan gik samarbejdet? Er der noget, I vil ændre til en anden gang?
– Hvad kunne I godt tænke jer at eksperimentere videre med?
Computationel tankegang og teknologi literacy:
I hvilket omfang har eleverne fået en forståelse for og kender udtrykkene for blokkene i Scratch-sproget, samt kan navigere rundt i de 3 faner (blokke, kostumer og lyd)