Skip to content
Mocody Logo Mocody Logo Mocody Logo
  • Startguide
  • Lektioner
  • Om mocody
Whack a MocodyMocody2023-02-03T13:16:24+01:00

Whack a mocody

Er du mocody-quick?

Her skal du fange Mocody-frøer på skærmen i ægte “Whack a mole”-stil. Det gør du ved at træde på hopspots-brikkerne, som er forbundet til computeren og Scratch via hopspots key:connector.

Scroll ned på siden og skab og eksperimenter videre i scratch!

Varighed
Fag
Teknologi
Kodning
Spillet

120 min
Teknologiforståelse
Hopspots key:connector
11-15 år
Alle

Varighed: 120 min
Fag: Teknologiforståelse
Teknologi: Hopspots key:connector
Kodning:
11-15 år
Spillet:
Alle

Opgavebeskrivelse

Whack-a-Mocody er et remake af det klassiske Whack-a-mole spil. I stedet for muldvarpe skal du nu kode, at man fanger Mocody-frøer ved at ramme dem med en sok.

Til højre kan du se, hvad du skal bruge! Hent også Mocody-grafikken ned på din PC.

Gå ind på https://scratch.mit.edu og tryk på Find på, så er du klar til at kode Whack-a-Mocody spillet.

Hop nu ned til videoen herunder, hvor Trine tager dig gennem kodningen trin for trin.

Spillets gang:

Forbind din hopspots key:connector til computeren via Bluetooth for at spille spillet med fødderne!
Hvis ikke du har en key:connector, kan du stadig spille og kode spillet: Brug følgende taster på dit tastetur til at styre sokken med:
q w e – a s d – z x c

Læg 9 hopspots-brikker op, så de repræsenterer de 9 huller/åkander på skærmen, som frøerne gemmer sig under. Når du trykker på flaget i Scratch, starter spillet. Du har 1 minut til at score så mange point som muligt. Det gør du ved at træde på de fysiske hopspots-brikker, så du fanger den frø, der dukker op fra bag den respektive åkande.

Materialer:

Materialer: Computer, key:connector og 9 Hopspots
Downlaod Grafik
Spil spillet

Til læreren

Formål

– Computationel tankegang,
– Teknologi literacy
– Samarbejde og Kommunikation
– Kendskab til Scratch programmering
– Bevægelse

Målet med dette spil og programmering i Scratch er at give eleverne en fundamental forståelse for, hvordan IT og teknologi fungerer sammen.
Via spillet og arbejdet med ideer til videreudvikling, arbejdes med logisk tænkning og problemløsning, og ikke mindst er det en kreativ process, hvor eleven kan være innovativ og medskaber og udvikle nye spil.
Det færdige spil kan bruges som brainbreak eller sjov aktivitet i en indendørs pause.

Før aktiviteten

Gruppestørrelse: 1-2 elever pr. gruppe

Praktisk forberedelse: Det er en fordel at grupperne ikke forbinder brikkerne med key:connectoren med det samme. Da den kun kan være forbundet til én PC, tablet eller chromebook, ad gangen.

Hvis man kun har 1 key:connector, er det en mulighed at forbinde denne + brikker på én PC som står på f.eks. lærer katederet, hvorefter eleverne søger deres projekt frem på scratch, eller sender deres specifikke scratch-kode-link til den PC’en, som er forbundet til key:connectoren, for at teste/vise deres spil.
Spillet kan testes undervejs på elevernes eget device under kodningen uden brug af key:connector og brikker, og efter behov, kan man skiftes til at prøve sit spil af på key:connectoren og hopspots-brikkerne.

Spil spillet som en demonstration, så eleverne får en tydelig forståelse af, hvad det er de skal kode. (Det færdige spil https://scratch.mit.edu/projects/494634904).

Sørg for at eleverne har downloadet Whack-a-mocody filerne ned på deres computer på forhånd, så de er klar til at blive importeret ind i scratch.

Under aktiviteten

Tip til struktur: 2 og 2 går eleverne sammen om at skabe spillet Whack-a-mocody. Med hjælp fra videovejledningen, bliver eleverne guidet igennem spillets opbygning. Eleverne opfordres til at sætte på pause eller spole frem og tilbage i videoen efter behov.
Det anbefales, at eleverne skiftes til at kode, teste og tegne i programmet Scratch, så alle får prøvet og mærket det på egen krop, og får en chance for at forstå, hvad der sker og skal ske.

Efter aktiviteten

Under vejledningsvideoen finder I nogle idéer til at eksperimentere videre og eksempler på, hvordan spillet kan videreudvikles Her kan eleverne også trykke på en mocody-stemning, for en hurtig feedback på deres oplevelse med aktiviteten.

Afprøv eller demonstrer spil for hinanden, og vis, hvad I evt. har eksperimenteret med.

Evaluering:
– Hvordan virkede jeres spil?
– Hvad gik godt, og hvad var måske svært under kodningen?
– Hvordan gik samarbejdet? Er der noget, I vil ændre til en anden gang?
– Hvad kunne I godt tænke jer at eksperimentere videre med?

Computationel tankegang og teknologi literacy:
I hvilket omfang har eleverne fået en forståelse for og kender udtrykkene for blokkene i Scratch-sproget, samt kan navigere rundt i de 3 faner (blokke, kostumer og lyd)

  • intro

  • Tryk på 'create' eller 'find på'

  • hent baggrund

  • lav variablerne: tid og point

  • Hent ur grafikken

  • Hent 'ur ringer' grafikken

  • urets kode

  • hent grafikken til Mocody-frøen

  • koden til Mocody-frø-sprite

  • hent grafikken til sokken

  • sokkens kode

  • koden til frøen, når den trædes på

  • indspil kvæk-lyd

  • tilføj lyden til frøens kode

  • tilføj point

  • Your Content Goes Here

  • skift hvis-så-blokken til hvis-så-ellers–blokken

  • skift kostume på sokken og skjul den

  • småjusteringer på frøens kostumer

  • kopier frøen og ændr dens position og bogstav

  • kopier frøen igen, så vi har 3 i alt

  • kopier selv resten af frøerne. Gentag forrige 2 punkter

  • kopier koden i sokken 2 gange og ret position og bogstav

  • Lav selv resten af koden til sokken, så den rammer alle dine frøer

  • sæt baggrundsmusik på

  • kopier de næste 3 frøers placering

  • kopier koden til sokkens 3 næste pladser, skift bogstav

  • kopier de sidste 3 frøers placering

  • kopier koden til sokkens 3 sidste placeringer, skift bogstav

  • Tilføj evt. 'gå x lag tilbage', hvis frøerne overlapper

  • outro

  • intro

  • Tryk på 'create' eller 'find på'

  • hent baggrund

  • lav variablerne: tid og point

  • Hent ur grafikken

  • Hent 'ur ringer' grafikken

  • urets kode

  • hent grafikken til Mocody-frøen

  • koden til Mocody-frø-sprite

  • hent grafikken til sokken

  • sokkens kode

  • koden til frøen, når den trædes på

  • indspil kvæk-lyd

  • tilføj lyden til frøens kode

  • tilføj point

  • Your Content Goes Here

Your Content Goes Here
  • skift hvis-så-blokken til hvis-så-ellers–blokken

  • skift kostume på sokken og skjul den

  • småjusteringer på frøens kostumer

  • kopier frøen og ændr dens position og bogstav

  • kopier frøen igen, så vi har 3 i alt

  • kopier selv resten af frøerne. Gentag forrige 2 punkter

  • kopier koden i sokken 2 gange og ret position og bogstav

  • Lav selv resten af koden til sokken, så den rammer alle dine frøer

  • sæt baggrundsmusik på

  • kopier de næste 3 frøers placering

  • kopier koden til sokkens 3 næste pladser, skift bogstav

  • kopier de sidste 3 frøers placering

  • kopier koden til sokkens 3 sidste placeringer, skift bogstav

  • Tilføj evt. 'gå x lag tilbage', hvis frøerne overlapper

  • outro

Slide Pige med computer Eksperimenter videre Brainstorm om idéer til at ændre på frøernes udseende. Gå ind i kostumer på hver frø og tegn løs!

Kunne det ikke også være sjovt at ændre på det frøerne siger. Måske skal de sige ét ord hver? Sikke nogle vrøvlesætninger der ville komme ud af det.

Hvis frøerne er for hurtige til at forsvinde, kan i selvfølgelig justere på koden under frøerne, for at få dem til at være langsommere.

I kan også ændre på pointene, f.eks. lave straffen for at træde forkert til at give endnu flere minuspoint!

Klar til næste aktivitet?

Mocody2023-02-03T13:16:45+01:00
Innovationsforløb

Innovationsforløb

11-14, 14+, Alder, code:kit, fag, håndværk og design, key:connector, micro:bit, scratch, teknologiforståelse

Innovationsforløb

Her lærer du, hvordan du får en Hopspots-brik til at lyse vha. kode og code:kit.

Mocody2023-02-03T13:17:27+01:00
Rød og grøn

Rød og grøn

11-14, 14+, alt, code:kit, micro:bit, teknologiforståelse

Rød og grøn

Lav dit eget spil, hvor man skal fange de grønne lys på brikkerne og undgå de røde.

Mocody2023-02-03T13:17:42+01:00
Reaktionsspillet

Reaktionsspillet

11-14, 14+, 7-11, Alder, alt, code:kit, fag, micro:bit, teknologiforståelse

Reaktionsspillet

Se hvem der reagerer hurtigst og fanger lyset på brikken først.

Virksomhed

CxD ApS – Child Experience Design

Nannasvej 16, 8230 Åbyhøj, Danmark

CVR-nr.: 36087978

Email: info@hopspots.dk

Telefon: +45 31132618

Privatlivspolitik

Teknologier

  • micro:bit
  • code:kit
  • key:connector
  • scratch
  • Hopspots

Child Experience Design | All Rights Reserved | Nannasvej 16, 8230 Åbyhøj, Denmark | Mobile: +45 31132618 | Email: info@hopspots.dk

Page load link
Go to Top