Skip to content
Mocody Logo Mocody Logo Mocody Logo
  • Startguide
  • Lektioner
  • Om mocody
Få lys i en brikMocody2023-02-03T13:15:41+01:00

Få lys i en brik

Kod dig til at få en hopspots-brik til at lyse

Du lærer her, hvordan brikken kan lyse i en lang række forskellige farver. Denne aktivitet er basis for at forstå, hvordan hopspots code:kit virker og kan bruges.

Når du har fået lys i en brik, kan du få idéer til at eksperimentere videre. Scroll ned på siden for at se nærmere.

Varighed
Fag
Teknologi
Kodning
Spillet

30-45 min
Teknologiforståelse
hopspots code:kit
7-15 år
Alle

Varighed: 30-45 min
Fag: Teknologiforståelse
Teknologi:
hopspots code:kit
Kodning: 7-15 år
Spillet: Alle

Opgavebeskrivelse

Her lærer du, hvordan du får en hopspots-brik til at lyse. Måske endda flere brikker og i forskellige farver.

Til højre kan du se, hvad du skal bruge.

Gå til linket: https://makecode.microbit.org og start et nyt projekt!

Hop nu ned til videoen herunder, hvor Trine tager dig igennem kodningen trin for trin.

Materialer:

Download PDF
Download HEX
Farveskala

Til læreren

Formål

– Computationel tankegang
– Problemløsning
– Samarbejde
– Bevægelse

Målet med denne indledende lektionen er at få kendskab til de primære blokke, der anvendes, for at få en hopspots-brik til at lyse.
Disse blokke er input, pins- og pause-blokke.

Før aktiviteten

Gruppestørrelse: Denne aktivitet egner sig fint til grupper af 2 personer. Er der ikke nok boards og brikker til hver gruppe? Det gør ikke noget. De kan sagtens deles om det, bare de har en micro:bit i hver gruppe.

Praktisk forberedelse: Sørg for at hopspots-brikkerne er ladt op. Det kan være hensigtsmæssigt at overføre koden (link til .hex fil) til en micro:bit og have det klar inden kodningen skal begynde, for at vise eleverne hvordan brikkerne lyser. Vælg evt. 1-3 elever til at demonstrere. Du kan hente et flowdiagram ned for at se processen. (Hent: flowdiagram)

Under aktiviteten

Tip til struktur: Det anbefales, at eleverne skiftes til at kode og trykke på hopspots-brikkerne, så alle får prøvet og mærker det på egen krop.

Hvis I har adgang til en storskærm i klassen, vil det være hensigtsmæssigt at tage denne indledende aktivitet på klassen, hvor du, som lærer, starter og stopper videoen og dermed sikrer dig at alle er med.

Herefter kan eleverne selv afspille videoen, trykke på pause eller spole tilbage, hvis de har brug for, at noget gentages. Dette gælder for alle vores lektioner.

Efter aktiviteten

Under vejledningsvideoen, Få lys i en brik, finder I idéer til at eksperimentere videre samt eksempler på, hvordan aktiviteten kan videreudvikles.

Afprøv eller demonstrer for hinanden, og vis, hvad I evt. har eksperimenteret med.
Under vejledningsvideoen kan eleverne trykke på en mocody-stemning, for en hurtig feedback på deres oplevelse med aktiviteten.

Evaluering:
– Hvad gik godt, og hvad var måske svært under kodningen?
– Hvordan gik samarbejdet?
– Hvordan kunne man måske få flere former for bevægelse med?
– Hvad kunne I godt tænke jer at eksperimentere videre med?

Computationel tankegang og teknologi literacy:
Har eleverne fået kendskab til ord og begreber (f.eks. blokke og pins) anvendt i kodningen?
I hvilket omfang forstår eleverne de enkelte elementer i kodesproget og kan anvende disse på nye måder?

  • intro

  • lav Nyt projekt

  • find input blok P0

  • find pins-blok

  • regnbueskalaen

  • P13 er output

  • tryk på pause - og overfør koden til din micro:bit

  • sluk lyset i hopspots-brikken

  • afprøv den blinkende brik

  • få lys i de to andre hopspots-brikker

  • ændr output

  • hele koden

  • intro

  • lav Nyt projekt

  • find input blok P0

  • find pins-blok

  • regnbueskalaen

  • P13 er output

  • tryk på pause - og overfør koden til din micro:bit

  • sluk lyset i hopspots-brikken

  • afprøv den blinkende brik

  • få lys i de to andre hopspots-brikker

  • ændr output

  • hele koden

Slide Pige får en idé Eksperimenter videre Få lys i alle 3 brikker! Og få lyset til at skifte i alle regnbuens farver.

Eksperimenter med pauser og hvor lang tid lyset skal være tændt eller slukket.

Få én brik til at lyse ved at trykke på en anden brik.

Find på en leg eller et spil, hvor lysene i hopspots er med til at forme aktiviteten.

Klar til næste aktivitet?

Mocody2023-02-03T13:18:23+01:00
Quiz:bit

Quiz:bit

11-14, 14+, 7-11, Alder, alt, code:kit, micro:bit

Quiz:bit

Lav dit eget "Sandt eller Falsk"-spil og svar ved at træde på brikkerne.

Mocody2023-02-03T13:17:42+01:00
Reaktionsspillet

Reaktionsspillet

11-14, 14+, 7-11, Alder, alt, code:kit, fag, micro:bit, teknologiforståelse

Reaktionsspillet

Se hvem der reagerer hurtigst og fanger lyset på brikken først.

Mocody2023-02-03T13:18:59+01:00
Regn den ud

Regn den ud

11-14, 7-11, Alder, code:kit, fag, matematik, micro:bit, teknologiforståelse

Regn den ud

Her kan du lave dit eget matematikspil, hvor du regner med negative tal.

Virksomhed

CxD ApS – Child Experience Design

Nannasvej 16, 8230 Åbyhøj, Danmark

CVR-nr.: 36087978

Email: info@hopspots.dk

Telefon: +45 31132618

Privatlivspolitik

Teknologier

  • micro:bit
  • code:kit
  • key:connector
  • scratch
  • Hopspots

Child Experience Design | All Rights Reserved | Nannasvej 16, 8230 Åbyhøj, Denmark | Mobile: +45 31132618 | Email: info@hopspots.dk

Page load link
Go to Top