Skip to content
Mocody Logo Mocody Logo Mocody Logo
  • Startguide
  • Lektioner
  • Om mocody
Rød og grønMocody2023-02-03T13:17:27+01:00

Rød & Grøn

Kod et fangelegs-spil

Lav dit eget spil, hvor man skal fange de grønne lys på brikkerne og undgå de røde.

Scroll længere ned ad siden for at blive inspireret, og eksperimentér videre.

Tak til eleverne fra Holbergskolen, som fik idéen til dette spil, som en del af Coding Class forløbet.

Varighed
Fag
Teknologi
Kodning
Spillet

120 min
Teknologiforståelse
hopspots code:kit
10-15 år
Alle

Varighed: 120 min
Fag:
Teknologiforståelse
Teknologi:
hopspots code:kit
Kodning:
10-15 år
Spillet:
Alle

Opgavebeskrivelse

Her lærer du at kode et fangelegsspil, som du skal afprøve med dine kammerater, og du introduceres til at arbejde med variabler i kodningen.

Efter du har læst afsnittet “Spillets gang”, hop så ned til videoen herunder, hvor Trine guider dig gennem kodningen trin for trin.

Til højre kan du se, hvad du skal bruge.

Gå til linket: https://makecode.microbit.org og start Nyt projekt!

Spillets gang

Lær at lave et spil, der går ud på at fange det grønne lys på hopspots-brikkerne og samtidig undgå at træde på de røde lys. Hvert grønt lys giver 1 point og de røde lys giver -1 point. Spillet begynder, når man trykker på knappen A på micro:bit’en. Farverne skifter tilfældigt plads. Man kan se pointstillingen ved at trykke på knappen B. Det er et hurtigt lille spil, hvor man nemt selv kan finde på nye regler og justere på antal point.

Materialer:

Download PDF
Download HEX
Farveskala

Til læreren

Formål

– Computationel tænkning, algoritmer og dekomposition
– Samarbejde og Kommunikation
– Teknologi literacy
– Bevægelse

Målet er at eleverne introduceres til begreberne lister og arrays, som begge bruges til at lagre data.
Lister kan indeholde mange forskellige typer af data.
Arrays er datastrukturer, der består af en samling af elementer (fx. værdier eller variabler).

Før aktiviteten

Gruppestørrelse: 2-3 personer i hver gruppe.

Praktisk forberedelse: Spil spillet (link til .hex) som en demonstration med to elever foran klassen, så eleverne får en tydelig forståelse af, hvad det er de skal og, hvad de forskellige brikkers funktion skal være.

I kan også lave et flowdiagram over spillets flow, altså, ”hvad sker der når…”, hvor spillets gang tegnes på et stykke papir, for at få det visuelt med. Dette hjælper eleverne med at holde styr på. hvor i kodningen de er, og hvad der skal ske efterfølgende (hent: flowdiagram).

Under aktiviteten

Tip til struktur: Grupperne kan deles om Code:kit boardet og de tre brikker.

I vejledningsvideoen er der “pauser”, hvor der lægges op til at eleverne overfører koden til micro:bit’en og afprøver den i praksis.

Opfordr gerne eleverne til selv at trykke på pause, eller spole tilbage under deres egen videoafspilning, hvis de har brug for, at noget gentages.

Efter aktiviteten

Nedenunder vejledningsvideoen finder I idéer til at eksperimentere videre og eksempler på, hvordan spillet kan videreudvikles. Her kan eleverne også trykke på en mocody-stemning, for en hurtig feedback på deres oplevelse med aktiviteten.

Afprøv eller demonstrer spil for hinanden, og vis, hvad I evt. har eksperimenteret med.

Evaluering:
– Hvordan virkede jeres spil? Hvilke nye spilleregler er der evt. opstået? Hvilken indvirkning har nye regler haft på spillet? Mere konkurrence, mere grin, mere…
– Hvad gik godt, og hvad var måske svært under kodningen?
– Hvordan brugte I flowdiagrammet?
– Hvordan gik samarbejdet? Er der noget, I vil ændre til en anden gang?
– Hvordan kunne man måske få flere former for bevægelse med?
– Hvad kunne I godt tænke jer at eksperimentere videre med?

Computationel tankegang og teknologi literacy:
Har eleverne fået kendskab til ord og begreber (f.eks.mønstre, lister og arrays) anvendt i kodningen?
I hvilket omfang forstår eleverne de enkelte elementer i kodesproget og kan anvende disse på nye måder?

  • intro

  • lav variabler

  • den røde og den grønnes farver

  • array

  • micro:bit'ens A-knap

  • farvegeneratoren - brik_et og arrays

  • farverne skrives

  • gentag farvegeneratoren for brik_to og brik_tre

  • pause

  • pointregistrering for brik_et

  • sluk brikkerne efter trådt på

  • gentag point registrering for brik_to og brik_tre

  • pause

  • pointvisning på micro:bit'ens display

  • hele koden

  • Outro

  • intro

  • lav variabler

  • den røde og den grønnes farver

  • array

  • micro:bit'ens A-knap

  • farvegeneratoren - brik_et og arrays

  • farverne skrives

  • gentag farvegeneratoren for brik_to og brik_tre

  • pause

  • pointregistrering for brik_et

  • sluk brikkerne efter trådt på

  • gentag point registrering for brik_to og brik_tre

  • pause

  • pointvisning på micro:bit'ens display

  • hele koden

  • Outro

Slide Jumping boy joy Eksperimenter videre Leg med pauseintervallet i ”mens” løkken og se hvad der sker og hvad der er sjovt. Skal det gå langsomt? Eller rigtig hurtigt?

Skal der sættes en tidsafgrænsning på? Hvem kan fange flest point på 30 sekunder?

Skal der gives en anden mængde af point, for hver gang man rammer en rød? Eller grøn?

Hvad skal vi kigge på nu?

Mocody2023-02-03T13:19:19+01:00
Komplementærfarver

Komplementærfarver

11-14, 14+, Alder, alt, code:kit, micro:bit, teknologiforståelse

Komplementærfarver

Kan du komplementærfarverne? Test det i spillet her, hvor du dyster mod en ven.

Mocody2023-02-03T13:16:24+01:00
Spildesign Scratch
Whack a Mocody

Whack a Mocody

11-14, 14+, Alder, alt, key:connector, scratch

Whack a Mocody

Her lærer du, hvordan du får en Hopspots-brik til at lyse vha. kode og code:kit.

Mocody2023-02-03T13:16:45+01:00
Innovationsforløb

Innovationsforløb

11-14, 14+, Alder, code:kit, fag, håndværk og design, key:connector, micro:bit, scratch, teknologiforståelse

Innovationsforløb

Her lærer du, hvordan du får en Hopspots-brik til at lyse vha. kode og code:kit.

Virksomhed

CxD ApS – Child Experience Design

Nannasvej 16, 8230 Åbyhøj, Danmark

CVR-nr.: 36087978

Email: info@hopspots.dk

Telefon: +45 31132618

Privatlivspolitik

Teknologier

  • micro:bit
  • code:kit
  • key:connector
  • scratch
  • Hopspots

Child Experience Design | All Rights Reserved | Nannasvej 16, 8230 Åbyhøj, Denmark | Mobile: +45 31132618 | Email: info@hopspots.dk

Page load link
Go to Top