Skip to content
Mocody Logo Mocody Logo Mocody Logo
  • Startguide
  • Lektioner
  • Om mocody
InnovationsforløbMocody2023-02-03T13:16:45+01:00

Innovationsforløb

Skab dit eget spil i dette forløb med Scratch eller micro:bit

Vær med til at iværksætte værdiskabende og sjove oplevelser, ved at kode et spil sammen med dine kammerater.
Du vil opleve, at din fantasi tager form, realisere drømme og samtidig lære at tænke på nye kreative måder.

Scroll ned på siden for at se nærmere!

Varighed
Fag
Teknologi
Kodning
Spillet

4 dage
Teknologiforståelse
hopspots code:kit, key:connector
7-15 år
Alle

Varighed: 4 dage
Fag: Teknologiforståelse
Teknologi:
hopspots code:kit, key:connector
Kodning: 7-15 år
Spillet: Alle

Opgavebeskrivelse

I inddeles i grupper á 3-4 personer, som I skal arbejde sammen med resten af ugen. 

Dag 1

Kendskab til teknologierne:
I dette forløb starter du med at få kendskab til hopspots-teknologierne samt blokprogrammeringssproget til micro:bit’en og Scratch. Her vil der være små indledende hands-on aktiviteter. I samarbejde med læreren vælger I om I vil arbejde med key:connector eller code:kit. Herefter laver I de lektioner I kan nå. Til code:kit anbefales lektionerne:
– Få lys i en brik
– Quiz:bit
– Reaktionsspillet

Til key:connectoren anbefales “Whack a mocody” Prøv at eksperimentere videre I Scratch, når I er færdige med lektionen.

Dag 2

Problemet I skal løse:
I skal lave et spil til elever i folkeskolen, så de får mere bevægelse i deres skoledag. Spillet skal involvere de interaktive brikker, Hopspots.

1: Problem (30 min)
I skal nu finde ud af hvilket problem I vil løse og hvem målgruppen er (hvilket klassetrin retter I jer mod?). Når I har valgt en målgruppe, skal I finde post-it notes frem og skrive så mange problemstillinger ned, som I kan komme på. Feks. Hvordan kan vi får mere bevægelse i dansk? Hvordan kan vi gøre skoledagen sjovere? Hvordan får vi piger og drenge til at lege mere sammen? Osv.

2: Interview (45 min)
Skriv nogle spørgsmål ned, så I kan finde ud af mere om jeres målgruppe. Hvilke fag kan de lide? Hvilke kan gøres sjovere? Hvilke interesser har de? Kender de nogle gode lege eller spil, som man kunne kombinere med Hopspots? Find et par personer fra målgruppen og få svar på jeres spørgsmål. Hvilke problemer har de i løbet af skoledagen, hvor bevægelse kunne være en del af løsningen?

3:Idégenerering og brainstorming (60 min)
Det er her idéerne skal have frit spil og I skal finde på så mange spil som muligt.
I skal nu vælge 2 af jeres post-its (pr person i gruppen) med problemer I kan løse og inspiration fra målgruppen og sætte dem på et stykke papir. Herefter tegner og skriver I de spil-idéer I finder på med udgangspunkt i pot-it notesene. Når I er færdige, kan I søge inspiration andre steder, for at få endnu flere idéer. Prøv at lave nye papirer til brainstorming af idéer til jeres spil. Det kan f.eks. være en brainstorming, hvor I finder på frikvarterlege kombineret med Hopspots. Se hvor mange spilidéer I kan komme på i løbet af en time.

4: Valg af idé (20 min)
Kig på alle jeres idéer og sæt hver et kryds ved jeres tre af de bedste idéer til jeres kommende spil. De tre idéer som får flest krydser taler I om og herefter kan I stemme om hvilket ét af de tre spil der det endelige spil, som I skal arbejde videre på.

5: Bearbejdning af idé (45min)
Nu er det tid til at få konkretiseret/skitseret jeres spil. I skal uddybe hvad reglerne er, hvor mange der kan deltage, hvordan der spilles mv. Afprøv forskellige muligheder og kig på spilhjulet for inspiration til parametre, der kan ændre sig undervejs (Deltagere, regler, point, tidsramme, interaktion, placering mv).
Dette kan gøres gennem dramatisering af spillet, altså inden i koder det, skal I først lege at I spiller det. Man kan også lave et storyboard eller et flowdiagram over spillets gang.

6: Peer feedback (30 min)
Her er det en god idé at vise jeres dramatisering, flowdiagram og storyboard til en anden gruppe, så I kan få noget feedback på jeres idé! Giv feedback til den anden gruppe efter burgermodellen: det virker godt – det kan gøres bedre – det er godt.

7: Tilpasning (15 min)
Herefter skal I tilpasse og lave småjusteringer til jeres spil ud fra feedbacken.

Dag 3

Kodning af idé:

Nu skal der kodes! Brug jeres skitser og flowdiagram til at få et større overblik over, hvor I skal gå i gang med selve koden af spillet. I kan skiftes til at sidde ved computeren og teste spillet af på teknologien. Hvis I bruger key:connector, kan I også have nogen der sidder og tegner, mens andre koder. Hvis nogen mangler noget at lave, kan de starte på præsentationen.

Dag 4

Formiddag: Forberedelse af præsentation (2 timer)
Gruppen skal lave en præsentation, f.eks. i Google Slides, som indeholder:
– Problemet som I løser
– Målgruppen og det I lærte om denne
– Hvordan kunne jeres spil bidrage til at løse problemet?
– Udfyldt spilhjul
– Kort beskrivelse af spillet
– En lille video, der viser spillet (eller en del af det)
– Hvilke overvejelser har I gjort jer under bearbejdningen af jeres spil?
– Lægger jeres spil op til at kunne blive videreudviklet på? hvis ja, hvilke?

Præsentation (2 timer):
Det er nu til til at fremlægge jeres spil-idé. Det er okay, hvis den ikke er 100% færdig, det kan vises og forklares på andre måder!

Perspektivering og evaluering:
(Tilpasses aldersgruppen)
– Hvad gik godt, og hvad var måske svært under kodningen?
– Hvordan gik samarbejdet?
– Er der noget, I vil ændre til en anden gang?
– Hvordan kunne man måske få flere former for bevægelse med?
– Hvad kunne I godt tænke jer at eksperimentere videre med?

Materialer:

Model for spilhjulet:

Mocody spilhjul
Download Spilhjul

Til læreren

Formål

– Computationel tankegang
– Problemløsning
– Samarbejde
– Bevægelse

Målet med denne indledende lektionen er at få kendskab til de primære blokke, der anvendes, for at få en hopspots-brik til at lyse.
Disse blokke er input, pins- og pause-blokke.

Før aktiviteten

Gruppestørrelse: Denne aktivitet egner sig fint til grupper af 2 personer. Er der ikke nok boards og brikker til hver gruppe? Det gør ikke noget. De kan sagtens deles om det, bare de har en micro:bit i hver gruppe.

Praktisk forberedelse: Du kan med fordel forbinde gruppernes code:kits og brikker inden aktiviteten starter. Se PDF- startguide. (husk at linke til den).

Under aktiviteten

Tip til struktur: Det anbefales, at eleverne skiftes til at kode og trykke på hopspots-brikkerne, så alle får prøvet og mærker det på egen krop.

Hvis I har adgang til en storskærm i klassen, vil det være hensigtsmæssigt at tage denne indledende aktivitet på klassen, hvor du, som lærer, starter og stopper videoen og dermed sikrer dig at alle er med.

Herefter kan eleverne selv afspille videoen, trykke på pause eller spole tilbage, hvis de har brug for, at noget gentages. Dette gælder for alle vores lektioner.

Efter aktiviteten

Under vejledningsvideoen, Få lys i en brik, finder I idéer til at eksperimentere videre samt eksempler på, hvordan aktiviteten kan videreudvikles.

Afprøv eller demonstrer for hinanden, og vis, hvad I evt. har eksperimenteret med.
Under vejledningsvideoen kan eleverne trykke på en mocody-stemning, for en hurtig feedback på deres oplevelse med aktiviteten.

Evaluering:
– Hvad gik godt, og hvad var måske svært under kodningen?
– Hvordan gik samarbejdet?
– Hvordan kunne man måske få flere former for bevægelse med?
– Hvad kunne I godt tænke jer at eksperimentere videre med?

Computationel tankegang og teknologi literacy:
Har eleverne fået kendskab til ord og begreber (f.eks. blokke og pins) anvendt i kodningen?
I hvilket omfang forstår eleverne de enkelte elementer i kodesproget og kan anvende disse på nye måder?

  • Intro

  • Dag 2

  • Dag 2, 1.opgave

  • Dag 2, 2. opgave

  • Dag 2, 3.opgave

  • Dag 2, 4. opgave

  • Dag 2, 5.opgave

  • Dag 2, 6. opgave

  • Dag 2, 7. opgave

  • Dag 3, Kodning af idé

  • Dag 4, Forberedelse af præsentation

  • Dag 4, Præsentation

  • Intro

  • Dag 2

  • Dag 2, 1.opgave

  • Dag 2, 2. opgave

  • Dag 2, 3.opgave

  • Dag 2, 4. opgave

  • Dag 2, 5.opgave

  • Dag 2, 6. opgave

  • Dag 2, 7. opgave

  • Dag 3, Kodning af idé

  • Dag 4, Forberedelse af præsentation

  • Dag 4, Præsentation

Slide Pige med tankebobel Eksperimenter videre Prøv at finde på en anden målgruppe og problemstilling: Kunne man lave et spil til plejehjem? Eller børnehavebørn? Hvilke problemer kan man løse med et aktivt spil?

Kan man kombinere spillet med andre teknologier og remedier? Hvilke vilde idéer kan I komme på?

Klar til næste aktivitet?

Mocody2023-02-03T13:16:45+01:00
Innovationsforløb

Innovationsforløb

11-14, 14+, Alder, code:kit, fag, håndværk og design, key:connector, micro:bit, scratch, teknologiforståelse

Innovationsforløb

Her lærer du, hvordan du får en Hopspots-brik til at lyse vha. kode og code:kit.

Mocody2023-02-03T13:17:27+01:00
Rød og grøn

Rød og grøn

11-14, 14+, alt, code:kit, micro:bit, teknologiforståelse

Rød og grøn

Lav dit eget spil, hvor man skal fange de grønne lys på brikkerne og undgå de røde.

Mocody2023-02-03T13:17:42+01:00
Reaktionsspillet

Reaktionsspillet

11-14, 14+, 7-11, Alder, alt, code:kit, fag, micro:bit, teknologiforståelse

Reaktionsspillet

Se hvem der reagerer hurtigst og fanger lyset på brikken først.

Virksomhed

CxD ApS – Child Experience Design

Nannasvej 16, 8230 Åbyhøj, Danmark

CVR-nr.: 36087978

Email: info@hopspots.dk

Telefon: +45 31132618

Privatlivspolitik

Teknologier

  • micro:bit
  • code:kit
  • key:connector
  • scratch
  • Hopspots

Child Experience Design | All Rights Reserved | Nannasvej 16, 8230 Åbyhøj, Denmark | Mobile: +45 31132618 | Email: info@hopspots.dk

Page load link
Go to Top